پوتین تا قبل از انتخابات آمریکا جنگ با اوکراین را متوقف نمی‌کند

اعضای ناتو معتقدند پوتین جنگ را تا یک سال آینده ادامه می‌دهد و پس از انتخاب احتمالی دونالد ترامپ، سر میز مذاکره می‌نشیند

حضور هفته گذشته ولادیمیر پوتین در نشست سران سازمان پیمان امنیت جهانی در بلاروس‌ــ AFP

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت تحلیل دولت بایدن این است که ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، تا زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که حدود یک سال دیگر خواهد بود، جنگ با اوکراین را تمام نخواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده که نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه برای رقابت با دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ محسوب می‌شود، پیش از این بارها از سیاست‌های دولت بایدن در حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه انتقاد کرده و آن را برای منافع آمریکا مضر دانسته بود.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، پس از نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل، به خبرنگاران چند رسانه از جمله رویترز گفت: «در این جلسه، اعضای ائتلاف حمایت مجددشان را از اوکراین اعلام کردند، زیرا می‌دانند که رسیدن به صلح (روسیه و اوکراین) در سال آینده بعید خواهد بود.»

او افزود: «انتظار من این است که پوتین تا قبل از اینکه نتیجه انتخابات ما را ببیند، به صلح یا دست‌کم صلحی پایدار رضایت ندهد.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا این تحلیل نظر شخصی او است یا دیدگاه دولت ایالات متحده محسوب می‌شود، تاکید کرد که این تحلیل «فرضیه‌ای موردقبول همگان است».

او بدون اشاره مستقیم به نام ترامپ یا بیان اینکه نتیجه انتخابات آمریکا تا چه اندازه بر حمایت این کشور از اوکراین تاثیر می‌گذارد، افزود: «این تحلیلی بود که همه اعضای ناتو و حامیان اوکراین در نشست روز سه‌شنبه روی آن توافق داشتند.»

نظرسنجی مشترک رویترز‌ــ‌ایپسوس که اواسط نوامبر انجام شد، نشان داد که دونالد ترامپ و جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده، اکنون برای تصاحب آرای مردم آمریکا در رقابتی تنگاتنگ قرار گرفته‌اند که البته ترامپ با ۵۱ درصد از بایدن ۴۹ درصدی پیشی گرفته است. میزان بیشترین خطای احتمالی برای نظرسنجی مذکور چهار درصد تخمین زده شد.

بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات ایالات متحده، از زمان حمله تمام‌عیار روسیه در فوریه سال ۲۰۲۲، کمک‌های نظامی گسترده و حمایت‌های متنوعی به کی‌یف ارائه داد، اما مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان قرار دارد، تخصیص بودجه اضافی برای اوکراین را متوقف کرد.

دونالد ترامپ حدود یک ماه قبل گفت که می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را در عرض ۲۴ ساعت خاتمه دهد اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به این ادعا، از ترامپ دعوت کرد با سفر به اوکراین از ابعاد گسترده جنگ و غیرممکن بودن توقف ناگهانی آن آگاه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای ناتو روز سه‌شنبه ۷ آذر (۲۸ نوامبر) متعهد شدند که در مسیر کمک به اوکراین در جنگ با روسیه، علی‌رغم تردیدها در مورد حمایت آمریکا و بن‌بست خونین در خط مقدم جنگ، قاطعانه عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نگرانی وجود دارد که فقدان حمایت کافی از طرف غرب در نهایت اوکراین را مجبور کند از موضع ضعف به‌ دنبال سازش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل گفت: «ما حمایتمان از اوکراین را در ادامه مواجهه با جنگ تجاوزکارانه روسیه مجددا قویا تایید خواهیم کرد.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در این اجلاس گفت که «مطمئن است» ایالات متحده به تسلیح اوکراین ادامه می‌دهد. او افزود: «از نظر امنیتی به نفع ایالات متحده است که این کار را انجام دهد و این اقدام با آنچه ما قبلا توافق کرده‌ایم، مطابق است.»

بیشتر از جهان